نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

«نیمی» از جمعیت یمن در آستانه قحطی‌زدگی هستند


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=2866

سی و پنج سازمان غیردولتی یمنی و بین‌المللی با تأکید بر اینکه ۱۴ میلیون نفر از مردم یمن، معادل نیمی از جمعیت این کشور جنگ‌زده «در آستانه قحطی» هستند، خواهان «دخالت فوری برای قطع عملیات خصمانه» در این کشور شدند.

 

اما با تشدید بحران جنگی در روزهای گذشته در بندر راهبردی حدیده یمن، احتمال «وخیم‌ترین قحطی» پدیدار شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست مشترک نهادهای غیردولتی در نشست روز چهارشنبه ۱۶ آبان آنها با حضور مسئولان نهادهایی مانند «فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر»، «اقدام علیه گرسنگی»، «پزشکان بدون مرز»، «اکسفام» و نهادهای یمنی امضا و ارائه شد.

از سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی ائتلاف نظامی را برای مبارزه با نیروهای حوثی یمنی تشکیل داد ، یمن که فقیرترین کشور دنیای عرب به‌شمار می‌آید ، در جنگی خونین، پرتلفات و ویرانگر غوطه می‌خورد.

بیانیه مشترک سازمان‌های غیردولتی جهانی و یمنی تأکید دارد که نظر به وجود ۱۴ میلیون زن، کودک و مرد یمنی که به آستانه قحطی کشانده شده‌اند، اقدام در این خصوص، هیچگاه به اندازه امروز ضروری نبوده‌است.

این بیانیه از دولت‌ها می‌خواهد تضمین بدهند که بر خشونت‌های خصمانه سریعاً نقطه پایان گذاشته و تأمین جنگ‌افزاری را که ممکن است در جنگ یمن به کار رود، تعلیق کنند.

این بیانیه می‌افزاید که بحران انسانی یمن ساخته دست انسان‌ها، و پیامد مستقیم اقدامات خصمانه طرف‌هایی است که دسترسی شهروندان به مواد غذایی، سوخت، دارو، تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه را محدود می‌کنند.

این نهادها تأکید کرده‌اند که کاهش چشمگیر ارزش پول یمن و پرداخت نشدن دستمزد کارکنان بخش‌های دولتی یمن، بحران انسانی را تشدید و مردم فقیرش را فقیرتر کرده‌است.

نهادهای غیردولتی بین‌المللی و یمنی در بیانیه خود به‌ویژه بر لزوم اقدام فوری و رسیدگی به وضعیت دشوار بندر حدیده یمن و تلاش برای دسترسی غیرنظامیان گرفتار به نیازهای ضروری تأکید کرده‌اند.

نظر به تشدید عملیات جنگی در حدیده، یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، نیز چهارشنبه وضعیت کودکان بستری در تنها بیمارستان فعال در حدیده را «در آستانه مرگ» و «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

تشدید درگیری‌های جنگی در روزهای اخیر در این بندر ساحل دریای سرخ که تا حال در کنترل نیروهای حوثی بوده و در شش ماه اخیر در آرامشی نسبی قرار داشت، زندگی را برای بیش از ۶۰۰ هزار غیرنظامی ساکن آن وخیم‌تر کرده‌است.

نزدیک شدن بیشتر نظامیان حامی دولت حاکم بر عدن به حدیده، حلقه محاصره‌ای را که سعودی‌ها و هم‌پیمانانش در صدد اِعمال آن علیه این شهر هستند، تنگ‌تر می‌کند.

نهادهای غیردولتی در نشست پاریس خواهان آن شدند که هر دو طرفِ جنگ به غیرنظامیان گرفتار در حدیده امکان خروج از طریق گذرگاه‌های امن بدهند.

اما مناطقی از حدیده و شهرک‌های اطراف آن شامگاه چهارشنبه هدف حملات هوایی و زمینی ائتلاف سعودی بود. جنگنده‌های سعودی و اماراتی حملات هوایی علیه حدیده را که ظاهراً سنگین‌ترین بمباران‌ها در ماه‌های اخیر بوده، انجام داده‌اند.

بر اساس آمار تأیید شده شمار کشته‌های جنگِ حدوداً ۴ ساله یمن ده هزار تن بوده اما داده‌های غیررسمی این شمار را بسیار بیشتر می‌داند؛ در این دوره صدها هزار تن زخمی شده، بیماری‌های واگیردار مانند وبا بارها زندگی کودکان را به مخاطره انداخته؛ میلیون‌ها تن آواره شده و بخش وسیعی از زیرساخت یمن نابود شده‌است.

جیمز متیس، وزیر دفاع و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و همچنین فلورانس پرلی، وزیر دفاع فرانسه هفته گذشته در بیانیه‌های جداگانه خواهان پایان جنگ یمن شدند؛ آمریکا در همین حال همچنان حامی اصلی تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیک سعودی و هم‌پیمانانش در نبرد یمن بوده‌است.