نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

مراسم عزاداری پولکه تولاماق (مشعل گردانی) در شهرستان عجبشیر


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1541

948پولکه تولاماق روستای شیشوان عجبشیر، به عنوان یکی از 9 آیین عاشورایی آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است ، مشعل گردانی این منطقه، آیینی در چارچوب گرامیداشت یاد 72 یار وفادار امام حسین علیه السلام و خورشید فروزان دشت کربلاست.

به گزارش ائل اوبا به نقل از ایرنا ، براساس این آیین، شب های تاسوعا و عاشورای حسینی در روستای شیشوان، دهها ‘پولکه'(مشعل) آتشین در فضای تاریک شب چرخانده شده و بر ظلمت و تاریکی این شب های غم افزا غلبه می کند.

مراسم مذهبی ‘پولکه تولاماخ’ را میتوان از منحصربه فردترین آیین های عزاداری حسینی کشور خواند ، اما در مورد  ‘پولکه’ ، نام نوعی توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیم بسته و پس از نفت اندود کردن، آتش می زنند.

مردم روستای شیشوان در شب عاشورا به یاد امام حسین(ع) و قیام آن حضرت، آتش می گردانند ، و کودکان این روستا در شب تاسوعا آیینی به نام ‘کیچیک پولکه’ (مشعل کوچک) و بزرگترها در شب عاشورا مراسم اصلی را با نام ‘بویوک پولکه’ (مشعل بزرگ) برگزار می کنند.

در این آیین یک مشعل اصلی بزرگ در مرکز میدان و در جلوی مسجد اعظم روستا افروخته می شود تا مردم به گرد آن جمع شوند.

عزاداران یکی یکی به زیر این مشعل رفته و دو نفر نیز به دنبال آن ها راه می افتند که یکی از آن ها سطل آب به همراه داشته و دیگری آب را از سطل بر می دارد و بر آتش گردان می ریزد تا او را خنک کند.

بعد از روشن شدن مشعل اصلی، مشعل های کوچک دیگر متعلق به محله ها، از سوی عزاداران از جلوی مسجد محل به میدان اصلی آورده می شود.

عزاداران این مشعل ها را با زنجیرهای بلندی در دست، با آتش مشعل اصلی روشن کرده و بر سر عزاداران می گردانند.

آتش گردانی اهالی روستای شیشوان به عقیده بسیاری، به نشانه آتش گرفتن خیمه های امام حسین(ع) در شب عاشوراست.

قدمت آیین عزاداری پولکه تولاماخ را طبق شواهد محلی مربوط به دوران صفویه اعلام کرده اند ، سینه زنی، زنجیرزنی، شاخسئی – واخسئی ، تزئین اسب امام حسین (ع) و مراسم تعزیه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) از دیگر آیین های سنتی عزاداری ایام محرم در روستای شیشوان شهرستان عجبشیر است.

شهرستان عجب شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت درفاصله 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

انتهای مطلب