نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

طنین «لبیک یا سقا» در اردبیل / « ای اوجا قامت، علمدار ابوالفضل»


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=554

139407221616006596299464

یکی از آیین های عزاداری مردم اردبیل تجمع عظیم دل دادگان حسینی  در عصر تاسوعاست.در مراسمی که بعدازظهر امروز در میدان آلا قاپی (عالی‌قاپوی) اردبیل و خیابان‌ها اطراف با حضور هزاران عزادار حسینی برگزار شد شرکت‌کنندگان در حالی که بارها ندای «لبیک یا اباالفضل» «لبیک یا حسین» سرداده در یوم‌العباس از علمدار کربلا خواستند تا مرادشان را داده و اسلام و ارزش‌‌های آن را مورد صیانت و دفاع قرار دهد.

دستجات عزاداری و گروه‌های مردمی در حالی که بیرق‌های سیاه با نام مبارک حضرت عباس (ع) و امام حسین (ع) در هوای بهاری اردبیل در دومین ماه از فصل پاییز در دست گرفته بودند علم‌ها را به حرکت درآورده و بارها فریاد زدند «یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی» «سردار سپهدار قیام حسین، ابوالفضل عباس (ع)».

مراسم باشکوه اردبیلی‌ها در عصر تاسوعای حسینی که با همراهی صدها نفر از میهمانان داخلی و خارجی همراه بود به صورت زنده از شبکه‌های مختلف صدا و سیما و رسانه‌ها پخش شد تا اوج اجتماع مردمی را در شهر دارالارشاد و پایتخت حسینیت همه شاهد و ناظر باشند.

حضور میهمانانی از کشورهای مختلف به ویژه آذربایجان، ترکیه و روسیه نیز در اردبیل جالب توجه بود به طوری که این میهمانان با لباس‌های سیاه در مراسم حاضر شده بودند.

در کنار این مراسم همچنان رسم دیرین اردبیلی‌ها شمع‌گردانی نیز برگزار شده و اردبیلی‌ها به یاد سقای نینوا شمع‌های خود را در مساجد مختلف روشن کردند.