نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

شهرستان طارم زنجان قطب تولید زیتون کشور


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=573

zeytonزیتون به عنوان یکی از باارزشترین میوه های خوراکی و روغنی جهان شناخته می شود و شهرستان طارم، سرآمد تولیداین محصول در ایران محسوب می شود.

طارم به عنوان یکی از شهرستان های هفتگانه استان زنجان، قطب تولید زیتون کشور و گزینه اول احداث سومین کلکسیون جهانی زیتون محسوب می شود.
با واگذاری امتیاز راه اندازی این کلکسیون به کشور ترکیه، مسوولان کشوری و مدیران استان زنجان، با عنایت به سازگاری این محصول با موقعیت شهرستان تصمیم به راه اندازی کلکسیون خاص و نمونه در این شهرستان گرفته اند.
زیتون از میان 70 نوع محصول زراعی و باغی که از باغات و مزارع شهرستان طارم برداشت می شود، شهرت، ویژگی و کیفیت بی نظیری دارد که آن را به محصولی استراتژیک در سطح استان زنجان و منطقه تبدیل کرده است.
در دین مبین اسلام و حتی قرآن کریم نیز تاکید فراوان بر استفاده از زیتون شده و ازخواص و فواید گوناگون آن سخنان بسیار بیان شده است.
ارزش غذایی بالای زیتون، آن را به میوه ای ارزشمند در سراسر جهان تبدیل کرده تا آنجا که بسیاری از محققان عرصه مواد غذایی و کشاورزی به فواید بسیار گسترده برگ،میوه و روغن زیتون اقرار و برای تولید دارو و مواد غذایی مختلف از آن استفاده میکنند.
جویدن برگ درخت زیتون برای رفع زخم های دهان موثر و روغن این میوه برای دفع سنگ کیسه صفرا، رفع سرفه های خشک، خارش های پوستی و نرمی استخوان و کم خونی کودکان مفیداست.
مواد قندی، مواد تلخ، مواد رزینی ، موم، تانن، اسید گالیک، گلوکوزید، اولوروپیسین،لاکتون غیر اشباع ، اولوروپتیک اسید و روغن که عمده در قسمت گوشت زیتون تشکیل میشود همگی مواد مفیدی برای بدن محسوب می شوند که می توانند بخش عمده ای از کمبودهای بدن انسان را مرتفع کنند.

ارقام زیتون مورد کشت شهرستان شامل : زرد زیتون،روغنی، شنگه،ماری وگلوله زیتون می باشند که دو رقم زرد زیتون و روغنی بیشترین ارقام منطقه را شامل می شوند و مقدار ناچیزی ارقام خارجی در سطح شهرستان بصورت الگویی کشت شده اند که با توجه به سازگاری با منطقه طارم می توان به ارقام کنسروالیا ، مانزانیلا و کروناییکی اشاره نمود.