نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

دست قطع شده دختر 9 ساله در تبریز پیوند شد


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=684

949521تیم جراحی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در عملی نادر توانست دست راست قطع شده دختر 9 ساله را با موفقیت به بدنش پیوند زند.

دکتر فرزاد کاکایی عضو تیم این جراحی روز چهارشنبه با اعلام این خبر به خبرنگار ایرنا گفت: بازوی دست راست ‘آیدا موسوی’ دختر بچه اهل روستای دوریق از توابع شهرستان ورزقان 15 روز قبل توسط دستگاه علف بر صنعتی قطع می شود.

وی ادامه داد: خانواده این کودک او را ابتدا به بیمارستان شهریار تبریز و از آنجا به بیمارستان شهدا انتقال می دهند که با تماس هایی که با تیم پزشکی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز صورت می گیرد با وجود گذشت 10 ساعت از قطع عضو این تیم حاضر به انجام عمل پیوند برروی کودک می شود.

فوق تخصص پیوند اعضا یادآور شد: زمان طلایی برای پیوند سه الی شش ساعت است و با گذشت 10 ساعت از وقوع حادثه تیم پزشکی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز توانستند با انجام عمل جراحی پنج ساعته موفق به پیوند کامل عضو همراه با شریان ها، استخوان و عصب شوند.

وی اظهار کرد: با گذشت 15 روز از عمل جراحی این اندام حفظ شده و برگشت حس سه تا شش ماه طول خواهد کشید و در این مدت نیز اعمال جراحی نظیر بازسازی حرکات آرنج دست و ساعد و همین طور پیوند پوست انجام خواهد شد.

دیگر اعضای این تیم جراحی را دکتر ‘دارا الوند فر’ فوق تخصص عروق و دکتر ‘محمد رضا محرمی’ متخصص اورتوپد تشکیل می دادند.

طبق گفته پزشکان در برخورد با سوانحی از این قبیل سرعت عمل در انتقال و دانستن اصول اولیه امدادرسانی برای آحاد مردم جامعه بسیار مهم و حیاتی است.

طبق آمار و اظهار نظر کارشناسان، پس از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها، تصادفات و عوارض ناشی از آن سومین عامل مرگ و میر در کشور است که به نظر می رسد نیازمند اقدامات اساسی در جامعه هستیم.