نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

تیر اندازی سنتی از ترکیه و دوتار از ایران به ثبت میراث ناملموس یونسکو در آمد


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=4623

ائل اوبا – بنابر گزارش سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد به اختصار یونسکو ، اجلاس میراث جهانی یونسکو در بوگوتا پایتخت کلمبیا در حال برگزاری است و در این اجلاس آثار و هنر های جهانی بررسی و به فهرست میراث جهانی بشریت اضافه خواهد شد.

در این راستا تیر اندازی سنتی و دوتار  به فهرست میراث ناملموس جهان اضافه شد.

فهرست میراث ناملموس چیست؟ فهرست میراث ناملموس فهرستی است که در آن میراثی به طور مشترک بین کشور ها به ثبت می رسد و در طول این اجلاس جمهوری ترکیه در فهرست نمایندگان برای ثبت تیر اندازی سنتی با کمان و جمهوری اسلامی ایران به فهرست نمایندگان برای ثبت دوتار در آمدند.

در این اجلاس ویدئویی از طرف ترکیه برای معرفی تیر اندازی سنتی جمهوری ترکیه به نمایش در آمد. و بسته معرفی ارائه شده از سوی اداره کل آموزش و پژوهش متعلق به وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز از سوی هیئت ارزیابی این سازمان تشویق شد.

همچنین یونسکو در وبسایت رسمی خود عکس استاد آنا مراد رستگاری در حال نواختن دوتار و کارگاه های ساخت دوتار در خراسان و یک نمونه موسیقی ترکی برای دوتار منتشر کرده است.

 

موسیقی کوتاه ترکمنی منتشر شده در وبسایت یونسکو برای نمونه موسیقی دوتار

 

در وبسایت یونسکو ذکر شده است: در دهه های اخیر همایش های محلی ، منطقه ای و بین المللی برای نواختن دوتار و ترانه همراه با نقل حکایت ها و داستان های تاریخی ، حماسی ، اخلاقی و عرفانی تشکیل شده است ، و این برای تاریخ قومی و هویت آن ها عللی محوری است.

این نوع هنر سنتی به طور غیر رسمی از طریق استاد به آموزنده منتقل می شود ، و این عنصر در ادبیات شفاهی و مکتوب محلی وجود دارد ، که نشان دهنده تاریخ و پیشینه صاحبان معاصر این هنر است.

بدین ترتیب تعداد میراث‌ ثبت شده جمهوری ترکیه در این فهرست که 178 کشور در آن عضو هستند ، به 18 و میراث ناملموس ثبت شده برای جمهوری اسلامی ایران به 14 رسید.

تصاویر

تصویر برای میراث تیر اندازی سنتی جمهوری ترکیه

 

تصویر منتشر شده از استاد آنا مراد رستگاری در وبسایت یونسکو برای میراث دوتار