نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

ارتقاء تالاب سولدوز نقده به سطح بین المللی


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=629

تالاب سولدوزتالاب سولدوز نقده به سطح بین المللی ارتقا یافت .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت : مساحت کل تالاب سولدوز حدود ۲۰۰ هکتار است که به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و عوارض طبیعی در تالاب‌های بین‌المللی به ثبت رسیده است .

جباری همچنین از ثبت تالاب بورالان ماکو در کنوانسیون رامسر خبر داد و گفت : با توجه به قرار گرفتن بورالان ماکو در مرز ایران با سه کشور ترکیه ، جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان ، این تالاب به عنوان پارک صلح ودوستی معرفی و در آینده ای نزدیک با ارتقاء به سطح بین المللی در کنوانسیون رامسر ثبت می‌شود .

آقای جباری با اشاره به اینکه منطقه تالابی بورالان به لحاظ برخورداری از اکوسیستم غنی ، چشم انداز زیبا و برخورداری از تنوع زیستی یکی از مناطق منحصر به فرد کشور به شمار می‌رود که باید از آن به بهترین شکل ممکن حفاظت کرد ، اضافه کرد : در حال حاضر، 6 تالاب آذربایجان غربی عضو کنوانسیون بین المللی رامسر هستند .

مهمترین تالاب های شمال آذربایجان غربی شامل آق گل ، بورالان ، یاریم قیه ، کنیکور یا همان عشق آباد ، دریاچه پشت سد ارس و سد بارون و برخی آبگیرهای فصلی است که سالانه علاوه بر میزبانی از پرندگان مهاجر و زمستان گذران ، پذیرای پرندگانی است که تمام فصول را در استان ماندگار می شوند.

آذربایجان غربی دارای 30 تالاب فصلی و دایمی است .