نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

احداث خانه اي در روستا با سنگ هاي کاروانسراي شاه عباسي!


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1321

هنگام گشت و گذار در اطراف روستاي کاپوت در بخش صفائيه، از وجود يک کاروانسراي شاه‌عباسي در جنب اين روستا خبردار شديم که با ذوق و شوق فراوان و با راهنمايي دهيار محترم آقاي گيليکانلو و همراهانش به محل مورد اشاره رفتيم؛ اما در کمال تعجب غير از زمين هموار و چند قطعه سنگ خرد شده چيزي را مشاهده نکرديم، ولي از شکل و مکان جغرافيايي محوطه که زماني در مسير جاده ابريشم قرار داشت، مي شد حدس زد که اين محل مي توانست يک کاروانسرا باشد!

پرسيدم از آثار اين کاروانسرا چيزي در دست نداريد؟ آقاي دهيار گفت: چرا داريم؛ تعدادي از مردم روستا در چند سال گذشته، سنگ هاي حکاکي شده و تاريخي اين بنا را کنده و در ساخت ديوارهاي خانه هايشان به کار برده اند که مي توانيد از نزديک آنها را مشاهده کنيد! و ما را سمت اين خانه ها راهنمايي کرد.

 

IMG_20160606_110801

يکي از اين خانه ها در وسط روستا، کنار چشمه جوشان و خنک قرار داشت. خانه اي با ديوارهاي سنگي حکاکي شده و علامت هاي مخصوص! يکي از روستائيان گفت: روي يکي از سنگ ها شکل يک مسجد وجود داشت که احتمالاً منظورشان مسجد داخل کاروانسرا بوده و روي تعدادي هم اعداد مختلفي قابل مشاهده است که شايد هدف شان از شماره گذاري، چينش صحيح سنگ ها در بنا بوده است. هنگام خروج از خانه، به اين فکر بودم که چگونه مي توان اين سنگ ها را به محل اصلي اش بازگرداند؟!/ آراز پرس