نشریه الکترونیکی ائل اوبا

و من آیاته خلق السّموات و الأرض و اختلاف ألسنتکم و ألوانکم إنّ فی ذلک لآیات للعالِمین

آلبوم موسیقی عاشیقی اورمودان گلن سسلر در تركیه معرفی می شود


لینک مطلب : http://eloba.ir/?p=1228

2065540رئیس واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی گفت:آلبوم موسیقی عاشیقی اورمودان گلن سسلر كه به اهتمام واحد موسیقی این نهاد تولید شده است، در اجلاس بین المللی موسیقی عاشیقی تركیه معرفی می‌ شود.

داریوش علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در آلبوم موسیقی اورمودان گلن سسلر مكتب موسیقی عاشیقی ارومیه در قالب ۵۴ مقام ارائه شده است افزود: آلبوم موسیقی اورمودان گلن سسلر(نغمه های اورمیه) از تولیدات واحد موسیقی حوزه هنری آذربلایجان غربی است.

وی ادامه داد: این آلبوم با هدف حفظ و صیانت از موسیقی اصیل و فولکلور شهرستان اورمیه و معرفی این موسیقی و آلبوم به عنوان سوغات فرهنگی این شهرستان تاریخی ارائه شده است.

علیزاده با بیان اینکه عرضه این آلبوم در خارج از كشور نشان دهنده قدرت این نوع موسیقی است اضافه كرد: مکتب موسیقی عاشیقی اورمیه یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین سبکهای موسیقی عاشیقی در جهان است که ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ غنی آذربایجان دارد و به عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شده است.

رئیس واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی اعلام کرد:حفظ و صیانت از موسیقی اصیل و فولكلور شهرستان ارومیه و معرفی این موسیقی و آلبوم به عنوان سوغات فرهنگی این شهرستان از جمله اهداف تولید این آلبوم موسیقی بود.

علیزاده ادامه داد: اجلاس بین المللی موسیقی عاشیقی تركیه از فردا با حضور هنرمندان و سخنرانان ۱۲ كشور جهان از جمله ایران، چین، تركیه، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، تركمنستان، قبرس و ازبكستان برگزار می‌شود.

وی یاد آور شد گفت: این اجلاس از نشست‌های معتبر بین المللی برای بررسی موسیقی عاشیقی در دنیاست كه امسال به صورت دو روزه در شهر گیرسون تركیه برگزار می‌شود.

۱۲۳ عاشیق عضو كانون عاشیق‌های حوزه هنری آذربایجان غربی هستند و این كانون تنها كانون رسمی كشور در این زمینه به شمار می‌رود.

تك نوازی عاشیق‌ها، غیر ریتمیك بودن مقام‌ها، كلامی بودن موسیقی ارائه شده در كنار آلت موسیقی (قوپوز) هفت سیمه با ۱۴ پرده به نام ۱۴ معصوم از شاخصه‌های اصلی مكتب عاشیقی ارومیه به شمار می‌رود كه آن را در سطح ایران و جهان منحصر به فرد كرده است.